Benzine, diesel, hybride of elektrisch?
Auto’s worden nog altijd voornamelijk aangedreven door benzine- of dieselmotoren, maar het einde van de verbrandingsmotor lijkt steeds dichterbij te komen. De uitstoot van deze motoren kan niet oneindig doorgaan en dus zijn autofabrikanten druk bezig om hun vloot meer en meer te voorzien van elektrische motoren. Dus wat ga je doen als je zoekt naar een tweedehands auto? Heeft diesel nog een toekomst? Kies je überhaupt nog voor een auto met een verbrandingsmotor? Of ga je er precies tussenin zitten met een hybride?
Benzinemotoren
Benzine is nog altijd de meest voorkomende brandstof. De meeste auto’s die je bij een autodealer in Emmen tegen zal komen, worden aangedreven op benzine. Een auto met een benzinetank kan in elk tankstation volgegooid worden en en kan vervolgens op die tank vrij gemakkelijk zo’n achthonderd kilometer rijden, afhankelijk van de rijstijl. Er kleven echter twee grote nadelen aan benzine; ten eerste is de uitstoot behoorlijk vervuilend. Benzinedampen hebben een nadelige invloed op de atmosfeer en wat de fabrikanten er ook aan doen om de impact minder te maken, onderaan de streep blijft het een milieuvervuilend goedje. Hier komt bij dat de literprijs van benzine behoorlijk hoog is. Een volle tank kan je al snel zestig tot zeventig euro kosten, als je een tank hebt van gemiddelde grootte.
Dieselmotoren
Diesel is per liter goedkoper dan benzine en dieselmotoren zijn over het algemeen zuiniger dan benzinemotoren. Het probleem met diesel is echter dat dit nog vervuilender is dan benzine en dat autofabrikanten hun dieselmodellen steeds meer naar de achtergrond dringen, omdat het erop begint te lijken dat deze brandstof zijn langste tijd heeft gehad. Het voordeel aan de andere kant is, dat tweedehands dieselauto’s wat beginnen te dalen in de prijs, juist omdat ze minder populair worden.
Hybride motoren
Een hybride motor is een combinatie tussen een brandstof- en een elektromotor. De elektromotor ondersteunt de brandstofmotor en maakt de brandstofmotor zodoende zuiniger. Vaak gaat het om zaken die veel energie kosten, zoals het starten van de motor of het wegrijden vanuit de eerste versnelling. Veel hybride auto’s kunnen een beperkte afstand afleggen op de elektrische motor, zodat je voor korte ritjes dus helemaal geen brandstof hoeft te gebruiken. Hybride is een soort overgang tussen de verbrandingsmotor en een elektrische motor en werkt uitstekend. Het probleem is nog wel dat je het grootste deel nog steeds op een fossiele brandstof rijdt.
Elektrische motoren
Dat is met elektrische motoren helemaal verdwenen. Deze auto’s rijden puur en alleen op elektriciteit en hebben dus geen uitstoot. De techniek hiervoor staat nog enigszins in de kinderschoenen en dus kunnen elektrische auto’s lang niet zo ver rijden op een volle accu, dan een andere auto kan op een volle tank benzine of diesel. Dit probleem wordt steeds minder erg, maar het is er nog wel degelijk. Daar komt bij dat het opladen van een elektrische auto veel langer duurt dan het tanken van benzine of diesel. Waar je aan de pomp in twee minuten je tank vol hebt, kan het wel een half uur of meer duren voordat je accupakket is opgeladen.